فایل ورد (Word)رسانه‌ ها و تاثیر آنها بر اجتماع

فایل ورد (Word)رسانه‌ ها و تاثیر آنها بر اجتماع

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

فایل ورد (Word)رسانه‌ ها و تاثیر آنها بر اجتماع دارای 116 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد (Word)رسانه‌ ها و تاثیر آنها بر اجتماع کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

فهرست
مقدمه 2
1-رسانه‌های نو ؛ فصلی جدید در ارتباطات بشری 3
1-1.ویژگی‌های رسانه‌های نو 7
2-1.تقسیم‌بندی رسانه‌های نو 9
3-1.رسانه‌های نو؛ ارتباط جمعی یا ارتباط رسانه‌ای؟ 10
جدول شماره تفاوت‌های بین ارتباط «جمعی» و «رسانه‌ای» 12
2.نظریه‌های ارتباطی 14
1-2.رویكرد تكنولوژیكی 15
2-2.رویكرد اجتماعی ؛ نظریه‌ی استفاده و رضامندی 15
3-نظریه‌های بازی 23
1-4. تاریخچه‌ی بازی‌های رایانه‌ای 31
تاریخچه بازی‌های رایانه‌ای در ایران 38
2-4.انواع بازی‌های رایانه‌ای 39
وضعیت عناصر بازی در بازی‌های رایانه‌ای 42
سبك‌های بازی‌های رایانه‌ای 45
4.بازی‌های نقش‌آفرینی: 47
3-4. مصرف بازی‌های رایانه‌ای؛ فرهنگی رو به رشد 48
4-4.آثار منفی بازی‌های رایانه‌ای 54
5-4.آثار سودمند بازی‌های رایانه‌ای 60
6-4. بازی‌های رایانه‌ای و مسئله‌ی جنسیت 63
7-4.بازی‌های رایانه‌ای از دیدگاه اقتصادی 68
8-4.رویكردهای نو در مطالعات بازی‌های رایانه‌ای 71
5.پیشینه‌ای از مطالعات قبلی 76
* بازی‌های رایانه‌ای در میان نوجوانان انگلستان 77
* جوانان و رسانه‌های جدید 79
* استفاده‌ی كودكان از بازی‌های رایانه‌ای در ژاپن 85
* دیدگاه‌های كودكان هلندی درباره ی بازی‌های رایانه‌ای 86
3-5.بررسی و نقد تحقیقات خارجی و داخلی ذكر شده 93
6.الگوی نظری تحقیق (چارچوب متغیرها) 95
سوالات اصلی تحقیق : 99

مقدمه
ما از نیمه‌ی دوم قرن بیستم، شاهد ظهور بسیاری از رسانه‌های جدید بوده‌ایم. رسانه‌هایی كه بنیان بسیاری از آنها بر سیستم‌های رایانه‌ای استوار بوده است. این رسانه‌های متعاملی و پرتنوع، الگوی عمودی و ساده‌ی انتقال پیام از فرستنده به مخاطب را متحول و به الگویی افقی تبدیل كرده است كه در آن مخاطب، ارج و قرب و اختیاری نزدیك به فرستنده دارد.
اما اولین رسانه‌ی رایج مبتنی بر رایانه، بازی‌های رایانه‌ای بودند كه شیوع و گسترش آنها، در دهه‌های پایانی قرن بیستم حیرت‌انگیز بوده است. این رسانه، كه از تلفیق تلویزیون و رایانه بوجود آمده، كم كم به رقیب پرقدرت خود تلویزیون تبدیل شده و جای آن را در فعالیت‌های بسیاری از مخاطبان، به ویژه كودكان و جوانان گرفته است.
درحالی كه تاكنون مطالعات بسیاری درباره‌ی تلویزیون و مخاطبان آن، به ویژه كودكان صورت گرفته است ولی مطالعات درباره‌ی بازی های رایانه‌ای، نسبت به مطالعات تلویزیونی، اندك و ناچیز است، درحالی كه به عقیده محققان، اكنون بازی و مفاهیم همراه با آن به یك استعاره‌ی عظیم‌ برای روابط اجتماعی انسانی تبدیل شده است و توانایی بالقوه برای آزادی‌های جدید، خلاقیت جدید و همچنین ظلم و نابرابری‌های جدید را دارد. بنابراین مطالعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای در بستر نظریه‌های ارتباطی، می‌تواند به درك ما از این پدیده‌ی عصر اطلاعات كمك كند.
در این فصل، پس از مروری بر ویژگیهای رسانه‌های جدید، به طرح نظریه‌های ارتباطی با دو رویكرد تكنولوژی و اجتماعی و همچنین نظریه‌های بازی پرداخته می‌شود و پس از بررسی تاریخچه و مفاهیم و ویژگیهای بازی‌های رایانه‌ای، در بخش پیشینه‌ی تجربی تحقیق، به چند تحقیق از كشورهای مختلف درباره‌ی بازی‌های رایانه‌ای اشاره و پس از آن مدل نظری و فرضیه‌های تحقیق ارائه می‌شود.
1-رسانه‌های نو ؛ فصلی جدید در ارتباطات بشری
در نیمه‌ی دوم قرن بیستم، تحولات صورت گرفته در تكنولوژی‌های ارتباطات واطلاعات، رسانه‌ها را نیز دستخوش تحولات زیادی ساخته است؛ از یك سو باعث به وجود آمدن تغییر در رسانه‌های سنتی و افزایش قابلیت‌های آنها شده است و از سوی دیگر رسانه‌های جدیدی اختراع و ابداع شده‌اند كه با رسانه‌های قبلی تفاوت زیادی دارند. سیر این تحولات و تغییرات به گونه‌ای بوده است كه تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند و برای درك دنیای جدید باید به درك این تحولات پرداخت.
محققانی چون مانوئل كاستلز ، استاد برنامه‌ریزی دانشگاه بركلی، نقطه‌ی عطف تحولات صورت گرفته در تكنولوژی‌های جدید را در دهه‌ی 70 میلادی می‌دانند. نگاهی به تغییرات این دهه، درستی این ادعا را نشان می‌دهد :
در سال 1971 بود كه میكروپروسسور ، ابزار اصلی گسترش میكروالكترونیك اختراع شد و در نیمه دهه 1970 رواج یافت. میكروكامپیوتر در 1975 اختراع شد و اولین محصول تجاری موفق آن، اپل‌2 ، در آوریل 1977 به بازار عرضه شد، یعنی تقریباً در همان تاریخی كه مایكروسافت شروع به تولید سیستم‌های عاملی برای میكروكامپیوترها كرد. اولین سوئیچ الكترونیك در مقیاس صنعتی در 1969 ظاهر شد و سوئیچینگ دیجیتال در نیمه‌ی دهه‌ی 70 تولید و در 1977 به صورت تجاری عرضه شد. اولین تولید صنعتی فیبر نوری در اوایل دهه‌ی 70 صورت گرفت. همچنین در اواسط دهه‌ی 70، شركت سونی ، تولید تجاری دستگاه‌های ضبط ویدیویی VCR را آغاز كرد و سرانجام مهمتر از همه، در 1969 آژانس‌ طرح‌های پژوهش پیشرفته‌ی وزارت دفاع ایالات متحده (ARPA)، یك شبكه‌ی ارتباطی الكترونیك جدید و انقلابی به وجود آورد كه در دهه‌ی 70 رشد كرد و به اینترنت امروزی تبدیل شد. (كاستلز، 1384، 77).
در واقع تحولات صورت گرفته در دهه‌ی 70 میلادی، در عرصه تكنولوژی‌های ارتباطات و اطلاعات، دنیای رسانه‌ها را در دهه‌ی 80میلادی دستخوش دگرگونی ساخت. از عناصر مهم این دگرگونی باید از ارتباطات ماهواره‌ای، فیبرهای نوری و دیجیتالی شدن نام برد. دیجیتالی شدن به قدری تأثیرگذار بوده است كه برخی از محققان، انقلاب ارتباطات را انقلاب دیجیتال نامیده‌اند. (خوارزمی، 1381،39) در اثر فرایند دیجیتالی شدن، تصویر، صدا و متن به یك زبان دوحالته‌ی صفر و یك مبدل می‌شوند. به عبارت دیگر در سیستم‌های سنتی كه به «انالوگ » معروف است، علائم (رادیو ، تلویزیون و …) به شكل امواج الكتریك پیوسته انتقال می‌یابند، و حال آن كه در حالت دیجیتال، این علائم حالت عددی پیدا می‌كنند و در قالب یك سیستم دوگانه‌ی متشكل از گروه‌های صفر و یك شكل می‌گیرند (محسنی، 1380، 55) در حقیقت جهان‌شمولی زبان دیجیتال و منطق كاملاً شبكه‌ای سیستم ارتباطی، زمینه‌های تكنولوژیك ارتباط افقی و جهانی را فراهم كرده است.
از دیگر تحولات تكنولوژیكی صورت گرفته در سال‌های گذشته، باید به ظهور چندرسانه‌ای‌ها (مولتی‌مدیا) در اواسط سال 1993 اشاره كرد كه از تركیب رسانه‌های همگانی جهانی و سفارشی و ارتباط رایانه‌ای تشكیل شده و ویژگی این سیستم جدید، تركیب رسانه های مختلف و توانایی بالقوه‌ی آن برای ارتباط متقابل است. (كاستلز، 1384، 422).
در حقیقت اگر بخواهیم مهمترین تحولات صورت گرفته در عرصه تكنولوژی را، كه بر روی رسانه‌ها تأثیرگذار بوده‌اند و تحول رسانه‌ها و پیدایش رسانه‌های جدید شده‌اند، نام ببریم؛ باید به ارتباطات رایانه‌ای، ارتباطات ماهواره‌ای ، دیجیتالی شدن، فیبر نوری و مولتی‌مدیا اشاره كرد. این‌ها ستون فقرات رسانه‌های جدید را تشكیل داده‌اند و ویژگی‌های این‌ها، ویژگی‌های رسانه‌های جدید را به وجود آورنده‌اند. بروز همه‌ی این‌ها را در اینترنت می‌توان دید. شبكه‌ی عظیم اطلاع‌رسانی كه علاوه بر پیوندزنی همه‌ی رسانه‌های سنتی و جدید، كاركردهای منحصر به خود را نیز دارد…

منابع
-عصر دوم رسانه‌ها ، مارك‌پاستر ، ترجمه غلامحسین صالحیار ، انتشارات مؤسسه ایران ، چاپ اول 1377
-جامعه‌شناس جامعه‌ی اطلاعاتی، منوچهر محسنی، تهران ؛ نشر دیدار ، 1380
-Evelett M.Rogers, communication Technology : New Media in society, New Yourk: Free press, 1986 , pp.3-6
-تكنولوژی‌های جدید ارتباطی در كشورهای در حال توسعه ، جریس هنوسن و اومانارولا ، ترجمه داوود حیدری ، تهران : مركز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، چاپ اول ، زمستان 1373
-عصر اطلاعات : اقتصاد ،‌جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه‌ی شبكه‌ای) ، مانوئل كاستلز ، ترجمه احد علیقلیان و افشین خاكباز و حسن چاوشیان ، تهران ؛ طرح نو ، چاپ چهارم ، 1384
-ایران و انقلاب دیجیتال، شهیندخت خوارزمی‌، فصلنامه رسانه ، سال سیزدهم ، شماره چهارم ، زمستان 1381
-تكنولوژی‌های ارتباطی و جامعه اطلاعاتی ، یونس شكرخواه ، تهران : اندیشه ، 1379
-پایان ارتباط جمعی ، استیون اچ‌-چافی و میریام جی‌.متزگر، ترجمه مریم بهادری ، فصلنامه رسانه ، سال دوازدهم ، شماره چهارم ، زمستان 1380 ، صص 52-51
-احمدی ، سیروس . بررسی اثرات اجتماعی بازی‌های كامپیوتری بر دانش‌آموزان پسر كلاس سوم راهنمایی شهر اصفهان ، پایان‌نامه كارشناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی ، دانشگاه اصفهان ، 1377
-پویان‌فر ، علیرضا . تئوری های اولیه بازی ، نیرو و نشاط ، دفتر دوم ، شماره مسلسل 5 ، زمستان 1361.
-اسپادك ، برنارد.آموزش در دوران كودكی، ترجمه محمدحسین نظری‌نژاد ،مشهد ؛ انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ چهارم ، 1372
-احمد وند ، محمدعلی ، روانشناسی بازی ، تهران ؛ انتشارات دانشگاه پیام نور ، چاپ اول ، 1372
-Miller, N.P.,Robinson,D.M., the leisure age, Belmont : wad worth publishing, 1963
-پیاژه، ژان و باربل اینهلدر، روانشناسی كودك، ترجمه زینت توفیق، تهران : نشر نی ، چاپ هشتم ، 1373
-منصور ، محمود ، روانشناسی ژنتیك ؛ تحول روانی از كودكی تا پیری ،تهران : انتشارات رز ، چاپ چهارم ، 1366
-توسلی ، غلامعباس . نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران : انتشارات سمت ، چاپ دوم ، 1370
-ادیبی، حسین و عبدالمعبود انصاری، نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران: انتشارات جامعه ، چاپ اول ، 1358
-كوزر، لوییس . زندگی و اندیشه بزرگان جامعه‌شناس ، ترجمه محسن ثلاثی ، تهران : انتشارات علمی ، چاپ سوم ،1370
-provenzo,E.F.Ir.(1991) video kids: Making sense of Nintendo!, Harvard university press.
-بوترابی، مهدی (1379)، بازی‌های كامپیوتری ، خوب ؟ بد؟ زشت؟ ، ماهنامه‌ی رایانه ، شماره 66
-دنیای بازی، ماهنامه بازی‌های رایانه‌ای ، شماره هفتم ، سال دوم ، پانزدهم خرداد 1385 ، (تاپت الف ، پدون پاس! مصاحبه با نفر اول واركرفت)
-wiki.media websiete (2005) computer Game History in:http:// wiki.medai-culture .org .au/index.php/videogames-history (24/5/2005)
-Dill,k.Dill,J. (1998) “video Game violence : A Review of the Empirical literatare” .Aggression and violent Behavior, vol.3(4): 407-428
-Durkin,kevin(1995) computer Games: Their Effects on young people-A Review, sydney ; office of Film and literature classification .
-هالوران، جیمز (1375) نوآوری‌های ارتباطی و پرسش های انتقادی، ترجمه حسن نورانی بیدخت ، فصلنامه رسانه، سال هفتم ، شماره 4 ؛ 31-22
-رجایی ، فرهنگ . (1380) پدیده جهانی شدن ؛ وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی ، ترجمه عبدالحسین آذرنگ ، تهران ؛ آگاه
-Rushkoff, D.(1996) playing the Future. Newyork: Harper collins
-پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای جوانان ایران در سال 1383، سازمان ملی جوانان ، 1384
-شمسه ، مجید (1383) ، « بررسی رابطه‌ی استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و ارتباطات میان‌فردی نوجوانان » پایان‌نامه كارشناسی ارشد ارتباطات ، دانشگاه تهران
-دوران ؛ مهناز (1380) « بررسی رابطه‌ی بازی‌های كامپیوتری و مهارت‌های اجتماعی نوجوانان» ، پایان نامه كارشناسی ارشد روانشناسی ،‌دانشگاه تربیت مدرس
-living stone, sonia(2002) yang people and New media; child hood and the changing media environment, london; sage publlications
-Miller, toby (2006) “Gaming for Beginners” , Tournal of Games and culture, vol.I,N.01 pp.5-12
-Boellstorff, Tom (2006) “A Ludicrous Discipline? ; E thnography and Game studies ” , Journal of Games and culture , vol.I.N.1, PP 29-35
-Raessens, Joost (2006) “play ful Identities, or the ludification of culture” , journal of Gamesand culture, vol.I,N.1, pp:52-57
-simon, Bart (2006) “Beyond cyberspationl Flaneurie ; on the Analytic potential of living with Digital Games ” , Jourrnal Games and culture, vol.1,N.1, pp:62-67
-yee, Nick (2006) ” the labor of Funj How video Games Blur the Boundaries of work and play” , Journal of Games and culture, vol.1,N.1, pp: 68-71
-Leonard, Favid J. (2006) ” Not a Hater , Just keepin” It Real ; The Importance of Race-and Gender-Based Game stueies ” , Journal of Games and culture, Vol.1, N.1, pp: 83-88
-Lister, Martin, … etal (2005) New Media : a critical introduction, Reprinted , Routleege
-Buckingham, David (2002) “The Electronic Generation? Children and NewMedia” , in : Leah A.Lierrouw and sonica livingtone (Eds.) Handbook of New Media; social shaping and consequences of ICTs, Sage publications.
-Feilitzen, cecilian ron (2000).”Electronic Games, pronography, perceptions” ,pp:13-23, in : ceciliaron Feilitzen and vlla carlsson (Eds.) children in the New media landscape, yearbook from the UNESCO international clearing house on children and violence on the screen, Nordicom, Goteborg university .
-Nikken, Peter (2000) “Boys, Girls and riolent video Games ; the riews of Dutch children ” , pp:93-102, in:
-christoffersno, Jan (2000) “the Monster Masscre ; or what is a riolent Rlecrtonic Game:” , pp:27-29, in : – “
-kline, stephen (2000) killing Time ? ; A conadian Meditation on video Game culutre ” pp: 35-59, 18: .. “
-Sakamoto, Akira (2000)” video Games and violence ; controrersy and Research in Japan ” , pp:61-77, in : –
-casas, Ferran (2000) “perceptions of video Games among spainish Children and parents” , pp:123-125,in : -.”
-رتیزر، جورج (1374) ، نظریه‌ی جامعه‌شناسی در دوران معاصر ، ترجمه محسن ثلاثی ، چاپ دوم ، انتشارات علمی .
-ویندال ، لسون و دیگران (1376) ، كاربرد نظریه‌های ارتباطات ، ترجمه علیرضا دهقان ، تهران : مركز ، مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها
-سورین ، ورنر و جیمز تانكارد (1381) نظریه‌های ارتباطات ، ترجمه علیرضا دهقان ، انتشارات دانشگاه تهران .
-مك‌كوئیل ، دنیس (1382) ، مخاطب‌شناسی ، ترجمه مهدی منتظر قائم ، چاپ دوم ، تهران ، مركز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها
-ذكایی ، محمد سعید (1383) ، جوانان و فراغت مجازی ، فصلنامه‌ی مطالعات جوانان ، شماره 6 ، بهار 1383 ، صص 25-1

برای مشاهده توضیحات کامل تر اینجا کلیک کنید
اینک شما با جستجوی فایل ورد (Word)رسانه‌ ها و تاثیر آنها بر اجتماع وارد صفحه فروش فایل دانلودی فایل ورد (Word)رسانه‌ ها و تاثیر آنها بر اجتماع شده اید.

توضیحات کامل و اطلاع از ریز مطالب این فایل با کلیک روی دکمه ی ادامه ی مطلب

فایل ورد (Word)رسانه‌ ها و تاثیر آنها بر اجتماع

دانلود این فایل